söndag 1 februari 2009

Blanka-Johan


blogg_195932
Idag är det 40 år sedan min kära farfar dog, 99 år gammal. Min farfar föddes och levde i stort sett hela sitt liv på Blankatorpet i Gillesnäs. Min farfar hette Johan Karlsson men kallades “Blanka-Johan”. Han föddes den 24 mars 1870 och dog den 1 februari 1969. Då var jag 12 år skulle fylla 13 det året. Min farfars begravning var den första begravning som jag var med på. Farfar var de sista åren boende på ett ålderdomshem i Olofström, han var blind på grund av starr, men han kunde avgöra om det var mig eller mina syskon som kom genom att han kände på våra händer. Det var också rätt kul att han kallade mig Gunhild i stället för det modernare namnet Gunilla som jag faktiskt är döpt till. Min farfar var klar i huvudet ända fram tills han dog, han kunde sitta och berätta för oss om saker som han hade upplevt som barn och ungdom.

Den här bilden på min farfar hittade jag i en bok som jag kan rekommendera: Boken heter: Alltidhult genom sekler av Börje Williamsson. Blanka-Johan
linje
Det är också idag min systerdotters födelsedag. Min syster födde sitt yngsta barn just idag för 27 år sedan. 
01905_25723795 Grattis Ida på födelsedagen!

Kram

anibugg2 Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar