onsdag 3 april 2019

Tillbaka igen!


God kväll kära läsare!

Jag vet inte om ni har saknat mig men nu är jag i alla fall tillbaka och bloggar igen 😉 Lusten att blogga har liksom inte funnits även om jag har tänkt att jag skulle skrivit något blogginlägg om dagarna i Danmark i förra veckan. Nu skall jag i alla fall uppdatera Er lite om förra veckans "strapatser". 


Vi begav oss iväg förra söndagen härifrån vid ett-tiden. Från Malmö blev det sedan Öresundsbron till Köpenhamn och därifrån körde vi till Sjaellands Odde där vi tog färjan över till Århus. När vi kom till Århus var vi rejält hungriga så vi började med att leta upp ett ställe att äta på. Matstället som vi bestämde oss för hette Flammen. Där serverades det buffé med massor av olika rätter, både förrätter, huvudrätter och desserter. Det var väldigt mycket mat att välja på och jag som inte orkar äta så mycket var i stort sett mätt efter förrätterna. När vi hade ätit klart var det så dags att leta upp hotellet. Detta hotell var lite mer som vandrarhem så man skulle ha egna sängkläder med sig. Det var väldigt nerslitet och inte mycket till service på detta s.k. "hostel". Nästa gång jag skall ner till Skejby för att opereras så har vi bestämt oss för att försöka köra ner samma dag som jag skall läggas in... ja ja... det beror ju såklart på vilken tid som jag skall infinna mig på sjukhuset.  

Förra måndagen var det så dags för inläggning på hjärteavdelningen vid Skejby sjukhus. Först fick vi träffa en sköterska som tog en hel del prover och fixade en tillfällig sängplats till mig. Lite senare på eftermiddagen fick vi träffa 2 läkarstuderande som gick igenom min sjukdomshistora "anamnes". Det blev ett långt och ingående samtal om mina sjukdomar och dylikt. När detta var var klart begav sig Tony till hotellet och jag fick vänta ytterligare några timmar innan jag fick en sängplats på salen som jag sedan låg kvar på under sjukhusvistelsen. 

På tisdagen var det dags för dusch tidigt på morgonen eftersom jag var uppsatt som första person till operation/ballongvidgning.  

Det gick väldigt smidigt alltihop på ballongvidgningen och jag valde att få lite avslappnande läkemedel. Jag hade inte tänkt att ta något avslappnande eftersom jag inte brukar göra det men sköterskan tyckte att det kanske kunde vara bra att göra det eftersom ingreppet kunde ta flera timmar och man skall ligga stilla hela tiden. Jag sov i stort sett under hela ingreppet som utfördes med lokalbedövning. Läkarna ballongvidgade 2 stora kärl i mina lungor men sedan när dom skulle göra en ballongvidgning i det 3:e kärlet blev det en liten skada på kärlet så det började blöda och det var då jag vaknade av att jag hostade upp blod och slem. Efter detta bestämde läkarna sig för att inte göra mer på grund av blödningarna utan fortsätta vid ett annat tillfälle. Det finns fler kärl som behöver ballongvidgas så jag kommer att bli kallad om några veckor för ytterligare ingrepp. När jag kom upp till avdelningen ringde jag till Tony och han kom dit för att kolla hur jag hade det, men jag var så trött av mediciner m.m så jag orkade inte hålla mig vaken så han stannade bara en liten stund.

På onsdagen hann jag äta lunch innan jag blev utskriven. Jag är väldigt nöjd med hela sjukhusvistelsen i Danmark och jag tror att andningen har blivit aningen bättre, men det är långt ifrån bra och jag behöver fortfarande använda syrgas dygnet runt... men det skall ju göras fler ballongvidgningar så jag hoppas på att kunna bli betydligt bättre. Tony tycker i alla fall att det märks bl.a. på min röst att det blivit bättre eftersom jag inte alls låter lika hes längre. Min syster och hennes man var här i lördags och hon märkte också att rösten var klarare.

När jag hade blivit utskriven från sjukhuset körde Tony och jag till Lidl i Skejby där vi handlade lite saker innan vi körde mot färjan för hemfärd.

I torsdags körde Tony och jag till Kristianstad för att handla lite. Vi handlade lite på Erikshjälpen och Rusta. Därefter körde vi ut till Solhaga för att köpa penséer. När vi hade handlat klart så var det dags att köra till Vinslöv för att hämta Voli. Han hade ju varit hos Christian, Amanda och Calle under dagarna vi varit iväg. Där blev vi bjudna på god mat och sedan blev det lite mys med Calle som var förkyld men ändå på gott humör.
I fredags bytte Tony till sommardäck på bilen och sedan fick han köra iväg för att bl.a. hämta medicin till mig. Läkarna i Skejby såg att jag hade dåligt blodvärde så jag har fått järntabletter utskrivna av min hjärtläkare på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Jag får ta dessa tabletter ett tag och sedan skall det göras en utredning för att se varför mitt blodvärde har gått ner. Det var inte extremt lågt men lite för lågt i alla fall och jag har ju varit otroligt trött... jag har ju kunnat somna var som helst och t.o.m. sittande här vid datorn och det är ju inte helt normalt.
Igår började Tony att jobba igen efter att ha haft en hel veckas ledighet... så nu är vi åter i vardagen.
Idag skulle jag blivit intervjuad av en journalist från en lokal tidning här i Blekinge men tyvärr så vaknade jag magsjuk i morse. Jag känner mig lite bättre nu men jag har tagit det lugnt idag och jag försöker "kurera" mig så jag är frisk tills på fredag då jag har en hel del på "agendan". På morgonen har jag ett bokat läkarbesök på Öronmottagningen på Blekingesjukhuset i Karlshamn och några timmar senare så skall jag få medicinsk fotvård på Vårdcentralen i Sölvesborg.

Ikväll har Tony planterat penséerna som vi köpte på Solhaga i torsdags.

Önskar alla läsare en jättefin kväll!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar