måndag 15 april 2019

Stilla veckan!

God morgon kära läsare!

Så går vi in i stilla veckan eller rättare sagt så började ju stilla veckan igår med palmsöndagen. Stilla veckan (kallas även passionsveckan, dymmelveckan eller tysta veckan), det är den sista veckan i fastetiden, det vill säga veckan före påskdagen. Stilla veckan sträcker sig alltså från palmsöndagen till påskafton och firas till minne av Kristi lidande och död på korset. Dagarna i stilla veckan har olika benämningar. Se nedan:

Söndag 14 april - Palmsöndagen. Palmsöndagen har fått sitt namn eftersom man firar Jesus intåg i Jerusalem då folk kommit för att fira påsk, "tog palmkvistar och gick ut för att möta honom" (Joh 12:13)
Måndag 15 april - Blåmåndagen. Färgen blå är en lugnt och stilla färg och kyrkorummet kläddes ofta i blått - därifrån kommer förmodligen namnet blåmåndag. Namnet blåmåndag gäller också för måndagen i fastlagen (alltså måndagen före fettisdagen).
Tisdag 16 april - Vita tisdagen. Tisdagen innan påsk kallas vita tisdagen. Liksom måndagen har tisdagen fått namn från fastlagen och tisdagen kallas ibland även svartatisdag och stinnkaketisdag.
Onsdag 17 april - Dymmelonsdagen (inte askonsdag). På dymmelonsdagen gick fastan in i ett allvarligare skede och det skulle råda stillhet och tysthet.Troligtvis härstammar ordet dymmel från det fornnordiska dymbil som betyder stum.
Torsdag 18 april - Skärtorsdagen. En äldre betydelse av verbet "skära" är rena och det syftar på att Jesus (enligt evangelierna) tvättade lärjungarnas fötter just på torsdagen i påskveckan.
Fredag 19 april - Långfredagen. Enligt kristen tradition var det på långfredagen som Jesus avrättades på korset. Därför var långfredagen under lång tid en dag präglat av stort allvar. Fram till 1969 var offentliga nöjesarrangemang förbjudna i Sverige.
Lördag 20 april - Påskafton. Påskafton är ingen särskild dag i kristet påskfirande. Jesus ligger i graven och väntar på att uppstå. Dock är det på påskafton som vi i Sverige började fira påsk efter den långa fastan, på samma sätt som vi firar julafton mer än juldagen och midsommarafton än midsommardagen.


Ja, det var lite om stilla veckans dagar.


Här skiner solen idag🌞 och det ser ut att bli en fin dag, himlen är alldeles blå och det passar ju bra på  blåmåndagen. Jag hade skitont både av ischias och gikt när jag vaknade 😓 så jag tog en hel del smärtstillande. 💊💊 Jag tog både morfin och inflammationshämmande så jag hoppas att jag snart kan komma igång med att fixa lite här. Nackdelen med morfinet är att jag känner mig helt "groggy", men vad har jag att välja på... ibland blir det som att välja mellan pest eller kolera. Än så länge har jag bara legat här i sängen och kollat på Nyhetsmorgon 📺 men snart är det dags för lite frukost, sedan är det dags att "sätta fart på fläsket".😜
Önskar alla läsare en jättefin vecka!💜💛
Ta väl hand om Er och varandra! 🍀🌷🌞

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar