tisdag 1 juni 2010

Skånskan och danskan är ett vackert språk!

1295714wa1r5100qt Jag vet inte vad det beror på men jag tycker att skånskan är en så vacker dialekt, i alla fall en del skånska är så fin, särskilt när artister sjunger på skånska, jag har samma synpunkt när det gäller danskan, många tycker nog att skånskan och danskan inte är ett vackert språk/dialekt, men jag tycker dom är helt underbara i sång.
1467758ea77qecp8a 1467758ea77qecp8a 1467758ea77qecp8a 1467758ea77qecp8a
Mitt intresse för skånska började ju säkert med att jag är född i skogsbygderna mellan Skåne och Blekinge, jag är ju född i trakterna av det fina Harasjömåla som är känt för sitt fiske, och sin fina fiskecamping, men egentligen ligger ju säkert intresset längre tillbaka eftersom min mor kom Skåne och från Tosteberga utanför Kristianstad.

fkfdfldflfldf  fkfdfldflfldffkfdfldflfldffkfdfldflfldf
När jag 1976 träffade den man som jag nu är gift med, så började jag lyssna på dansk musik och det finns jättemycket fin dansk musik, synd bara att Sveriges Radio inte spelar så mycket av denna musik, däremot så spelar Dansk Radio mycket svensk musik, jag vet inte vad det beror på, men ibland tror jag att vi svenskar är så jävligt självgoda och inte vill släppa in andra länder och deras musik, ibland upplevs Sverige också som  Storebror, som när Sverige och Danmark skulle mötas i Ishockey-VM, så skrev; SVD: “Storebror Sverige mot kaxiga Danmark”, det visar egentligen mycket om vad vi känner, nu bör vi nog vara lite blygsamma i stället, för vilket land var det som tog sig vidare till Fotbolls-VM som börjar om några dagar, jo just det, det var ju faktiskt lilla Danmark som tog sig vidare till Fotbolls-VM i Sydafrika, nu håller vi väl alla tummar för att det går bra för Danmark i detta VM, och skulle det nu gå bra för Danmark, så slår vi oss för bröstet och känner oss som danskar allihop, eller hur. Jag kan i så fall vara stolt eftersom jag troligtvis har lite danskt blod i mig eftersom jag är född uppe i skogsbygderna där det fanns snapphanar, kanske är jag lite snapphane, i så fall är det inget jag skäms för, och jag kan i så fall också vara lite extra stolt över mina barn som är 50 % danskar, som jag sagt tidigare nu håller jag på Danmark i Fotbolls-VM som börjar inom några dagar.

1595248rxha7ngt2u 1595248rxha7ngt2u  

Jag vill med detta bara säga att man skall vara stolt över sitt ursprung, var man än kommer ifrån så bör man aldrig glömma sitt ursprung, det är där vi har vårt hem och förhoppningsvis sina fina minnen, så med andra ord “glöm aldrig ditt ursprung”!!

29 Nilla6opxmhv 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar