lördag 22 maj 2010

Budgivning och Holje Marknad!

0273 1rzvk1
Här sitter jag nu, skulle bevaka ett par auktioner på Tradera som jag var intresserad av, jag hade bl.a hittat en jättefin silverring som jag hade tänkt lägga bud på, men när jag gick in för att kolla vilket pris den var uppe i, så var den redan avslutad, jag hade tydligen tagit fel på vilken tidpunkt som auktionen gick ut. Attans förargligt eftersom det verkligen var en gammal fin silverring som jag hade kunnat tänkt mig att lägga ett ganska högt pris på, nu blev den alls inte dyr för den som vann auktionen. En liknande ring såldes på en annan auktion för några dagar sedan och den blev betydligt dyrare. Jag har väl sett fler sådana här ringar på Tradera, men då har inte ringstorleken passat, och så när jag väl hittar en med en storlek som hade passat perfekt så klantar jag till det på det här viset, men, men, det finns betydligt viktigare saker än att köpa en silverring.
smileyhappysat  1499090jd2gxum551 

Vi har här i Ebbalycke klarat ifrån det befarade åskvädret än så länge, men det ser mörkt ut norröver, kan tänka mig att det regnar uppe i Olofströmstrakten och om det ösregnar är det ju inte så kul för alla som skall besöka Holje Marknad. I morgon kommer The Playtones att framträda på marknaden, jag hade gärna kunnat tänkt mig att se dom, men tyvärr så är gubben och jag upptagna på annat håll.

2znyikh 

Lyssna på den här dikten som heter Hajle Maakat (Holje Marknad), skriven av Axel De La Nietze, texten finns under ljudfilen så att ni kan följa med i texten, samtidigt som ni lyssnar.
Den här dikten är inläst av Kjell-Åke Björklund och lånad från denna sida:
http://www.axeldelanietze.se/ljud2.htm

Hajle Maakat  
( Följ med i texten när ni lyssnar )

Da va ain stoa höjtidsda na Hajle maakat skulle va dau ble da liv å röra, dau täpptes alla dööra. Dau ble harenda stua tom...föa alla vääja gaa te Rom saavail som maakasplassen, sa gamle Schäjte-Massen, å dääa feck Sissa selkeschal åu Aga-Nessa Jössa Kal, å limenad i tältet som sto däa ud pau fältet.

Å hanna feck na salmeboog åu Rainlis-Schän i Myllekrog, sin aud di såukkapinna tes buganaa ble stinna.
Å Backa-Johan köbte krus å laajaskrällen föa sett hus,å sin bjö han in sin kärring te Håålmeens pau förtäring.
Å däaa va fölk som kånne spau, o andra sto å lyddes pau, å alla tjöbte järna ajtt koat mä lyckans stjärna.

Affärna di jinge bra, o dääa va allt ajn vella ha, bau tjö å haista, å allting aau daa baijsta.
Å dääa va väsen, saung å staaj, me prad o glaams o trevlet skaj, o maakassgåva tjööptes o framtids planer stööbtees.
Paau ättemeddan ble daa tjiiv å slassmaul å ajjt rackarrliv föa karaa vell försöga slauss na dajj fautt jööga.

Å Gammalstöörpaboa kom å sloss mää fölk fraa Asaaråmm å Vilan daa gaa jyyne ajjt lett å bloet tryne.
Männ söijnafölkett höll ihob å tjoade mä höja rob, saa innet fräämmat toa slauss mää Jämsebooa.

Sinn kåmm da riannes polis männ di feck stryg pau kaaravis åau Sönaa-Joonaa som jeck å finkuleera.

Na Jämselänsman kåmm te sjuss må fjäringsmann i sin karuss, dänn laijste i Blegenn, dau ble daa slut mä legänn.
Paau slassmaul satte di ett ståpp å håddna fyllde de åpp, å tosniigna tröttna ajtt stykke frammöd nöttna.
Nu ä daa inte såmm föörud föa Hööjle maakatt da ä slud. ja, alltiing haa aijn ajjnne.

                                            Created by ® Snapphanen 2008
have-a-great-day

 DuckSuzyRainyDayshugs-vi Nilla6opxmhv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar