fredag 12 mars 2010

Nu har jag bestämt mig!

winterAnimals35 8eb48cb6fa395090f53a525fbc8d178
Ikväll har jag bestämt mig, nu skall jag köpa boken, ja just det boken som heter: Sanningen om Saltön, månadens bok i den bokklubb som jag är medlem i. Den här boken vill jag verkligen ha. Jag har läst alla de tidigare böckerna om “Saltön”, men nu kommer alltså den här boken som skall avslöja sanningen om…

193333gpnp0dcjc3

Så här står det i bokklubbens presentation av boken:

En salt bok om en salt ö!

1999 hamnade Saltön på kartan i och med Viveca Lärns roman “Midsommarvals”. Sedan dess har det blivit ytterligare fem romaner, en kokbok och tre TV-serier om den hejdlöst populära ön som inte finns, men som trots det blivit en turistattraktion.

Här berättar Viveca Lärn på sitt kåserande vis om hur böckerna, människorna och TV-serierna kom till och vad som hänt på vägen dit – och efteråt. Vi får veta hur inspirationen till Emily, Blomgren, MacFie och de andra Saltöborna kom till författaren. Hur Ulla Skoogs rolltolkning räddade kvar Johanna i böckerna och varför Baskermannen med tiden fick en betydligt viktigare uppgift än att gratisläsa tidningar med lättklädda damer i Blomgrens butik. Här ges även glimtar från inspelningarna samt belysande kommentarer från lokala statister.
   Vidare skriver Viveca personligt om hur barndomens somrar i Bohuslän och möten med särpräglade kustbor inspirerat henne: Post-Oskar, till exempel, som berättade om Havsfolket som bor på sjöbotten. Allan i Brog, som hade en handelsbod som fungerade som Tjörns skvaller- och sambandscentral. Den olyckliga tjocka kvinnan som lagade gåsleverpaté i en asfaltkokare. Och naturligtvis de tre gubbarna i keps och knäppkofta på bänken i hamnen.
   Numera guidas busslaster med turister på inspelningsplatserna i Grundsund. Och på skäret där MacFie och Sara dansade midsommarvals har det ingåtts såväl förlovningar och vigslar.
  Sanningen om Saltön är helt enkelt den utimata hemma-hos-bakom-kulliserna-över-axeln-bibeln om Saltön! Boken som är rikt illustrerad, innehåller också några smaskiga recept!

 f487478bc0453509b258daf valentinesPhrases196glitterfy9052225T413D34_thumb

1 kommentar:

  1. Kom över en bok på loppis.
    har inte sett TV serien,men gillar böckerna.
    Undrar om dom kan finnas på biblioteket.
    Älskar att läsa din blogg.
    Så fina bilder o kloka ord.Kram

    SvaraRadera