tisdag 24 juli 2018

Är dessa bränder anlagda?

Sun-RayGod morgon!  10935991_698963270216149_629465359_n.pngs
Så är jag uppe och jag har tagit mina morgonmediciner.  version-3b0eab10d40b5e6e7017c9c49593d1cc

Det är fortfarande varmt här och SMHI har gått ut med en klass 1-varning för att mycket höga temperaturer kommer att gälla här i Blekinge från tisdag och fram till fredag. Det beräknas bli temperaturer mellan 30-32 grader. Det är ju också fortfarande torrt eller extremt torrt i skog och mark, och brandrisken är i allmänhet mycket stor eller extremt stor. Jag och min man diskuterade just igår kväll hur länge vi här i Sydsverige får vara utan bränder i skog och mark. Man undrar ju om folk tänker över huvud taget när dom eldar i ett cementrör i denna torkan. Det var nämligen några som hade eldat i ett cementrör (en s.k. grilltunna) på Halens Camping igår eftermiddag och räddningstjänsten fick rycka ut för att släcka branden. Det var någon som hade iakttagit en halv meter höga lågor och hade ringt till SOS. Det fanns spridningsrisk eftersom det blåste mot skogen och de som eldade saknade utrustning för att släcka branden så räddningstjänsten valde att släcka ner det hela.

Igår kväll började det sedan brinna på flera ställen i Åhus. Det brann på flera håll och polisen misstänker att bränderna är anlagda. Det var styrkor från Kristianstad, Åhus och Degeberga som jobbade intensivt med släckningsarbetet. När dom hade god kontroll på en av bränderna fick dom larm och ytterligare en brand på ett annat ställe. Där hade privatpersoner lyckats släcka det värsta av branden. Det var även privatpersoner som hjälpte till med släckningsarbetet vid den första branden. Enligt inre befäl Jonas Nilsson på räddningstjänsten har det funnits mycket privatpersoner på plats och dom har gjort ett bra jobb. Nu läste jag precis att räddningstjänsten fått in ett larm om ytterligare en brand i Åhus nu på morgonen. Hur stor den branden är eller om hur det har gått med släckningsarbetet är inte klart ännu.

Inte nog med detta så såg jag i morse en varning om bränder längs vägen här där vi bor. Det var en av våra grannar som igår kväll när hon var på väg hem från Sölvesborg hade uppmärksammat att det brann i diket på 2 platser längs vägen, detta var med några kilometers mellanrum. Det kunde ha gått riktigt illa och spridit sig till omkringliggande marker men räddningstjänsten larmades och dom var snabbt på plats. Man undrar ju om det är någon som tänt fyr eller om det är fimpar som kastats ut i diket. Räddningstjänsten körde en sträcka längs vägen för att kolla om det brann på fler ställen.

Jag vet ju hur fort det går och hur skrämmande det är när det börjar brinna i skogen. Det är nu flera år sedan detta hände (nämligen i april 1997) men jag har fortfarande stor respekt för eld. Jag skall berätta en liten historia för Er. Det hände när jag skulle elda papper i en tunna som vi hade ute på vår tomt. Vinden tog tag i en liten eldflaga från pappret som for iväg, det började brinna i gräs och grenar som låg inne i grannens skog och branden spred sig. Den hemska känslan när man hör hur det knastrar och elden bara sprider sig den är svår att beskriva, men hemskt var det. Min dotter sprang in och ringde till SOS och brandkåren var på plats inom 15-20 (långa) minuter. Under denna tiden hade branden spridit sig ganska rejält och det brann långt upp på stammarna på träden. Det var också skrämmande när branden var under kontroll och polisen kom för att förhöra mig om hur det hela hade gått till. Polisen ansåg att jag hade vidtagit alla försiktighetsåtgärder eftersom jag hade suttit ute vid tunnnan och haft vatten framme så det ansågs inte att jag varit vårdslös.

Jag tycker det är oerhört skrämmande med alla bränder och det hade verkligen behövts massor med regn. Storm cloudÄven om det inte är totalt eldningsförbud överallt så vill jag verkligen mana till försiktighet vid t.ex. grillning, olyckan kan så lätt vara framme.

Önskar alla läsare en jättefin tisdag! 22670399_17535236_39b0293483f73f9c1c98314781f5a33d

5da51ee3
glitterfy9150856T342D36_thumb[2] graphics-ladybug-605780

11 kommentarer:

  1. Usch det är så hemskt med alla dessa bränder. Hoppas det kommer massa regn snart :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det hemskt med alla bränder, det är fruktansvärt! Usch! Hoppas på en massa regn snart så vi får bort bränderna, luften förändras och blött i markerna :D

    SvaraRadera
  3. Hemskt det som drabbat Sverige! ����

    SvaraRadera
  4. Ja fy bränder ska man ha respekt för, det går verkligen fort :(.

    Här i Dalarna säger de att man sett folk åka och tutta på :[

    SvaraRadera
  5. hoppas oxå på regn snart då denna värmen är olidlig

    SvaraRadera
  6. Hoppas verkligen på regn snart. Det behövs då dessa bränder är riktigt skrämmande. Jag hoppas dem lyckas få kontroll snart.

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen hur hemskt som helst med alla bränder!

    SvaraRadera
  8. Så hemskt med bränderna, man blir orolig för allt. Samt så fin bild

    SvaraRadera
  9. Så hemskt med dessa bränder!

    SvaraRadera
  10. Usch så hemskt! Det är så många som inte respekterar brandförbudet! Här på Öland, där jag är, är det klass 2 varning och den plats som anses vara torrast i landet just nu. De har gått ut med brandförbud och grillförbud. Ändå såg jag några som hade satt upp en grill mitt på gräsmattan idag. Jag gick fram och sa till och det visade sig vara turister som inte hade någon aning. Stackarna fick panik och livrädda över att de hade kunnat skapa en stor brand. Men det är inte konstigt att det skapas bränder när det är såhär torrt! :) // Petra Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Så hemskt med alla bränder, hoppas verkligen att det inte fortsätter!!

    SvaraRadera