söndag 21 juni 2015

Söndag och sommarsolståndet!


God middag vänner!
Jag skrev sist på bloggen på midsommaraftons morgon, då tänkte jag inta sängläge p.g.a värken, men jag höll faktiskt igång här trots värken, så på kvällen fick det bli lite tidigare sänggående för min del. Jag sov visserligen inte tidigt, men det kändes bra att kunna lägga upp benen och bara vila.
På midsommarafton kom Anette, Christer och Alva hit vid middagstid. Christer gjorde "Alvabröd" och "Lerpottesill", dessutom detta så hade vi kokt nypotatis, matjessill, gräddfil, gräslök och en del andra "sillsorter" å naturligtvis, jordgubbar, glass, vispgrädde och jordgubbsbakelser till kaffet.


Igår kom också Anette, Christer och Alva hit, men då till frukosten som vi alla avnjöt här. Lite senare kom min syster Britt-Marie och hennes man Sven hit för midsommarlunch. Britt-Marie hade en jättegod jordgubbs- och rabarberpaj med sig. Christian kom också hem till lunchen igår. Det blev inte så sent igår innan alla begav sig hem, vi var ju allihop lite trötta efter midsommaraftonens firande.

När gästerna åkt hem igår så tänkte Tony och jag sitta lite vid våra datorer å varva ner innan läggdags. Jag hade tänkt titta på en film, men "icke sa Nicke", så blev det inte p.g.a att vårt bredband ännu en gång slutade fungera.
 



Idag har Tony ringt Telia återigen, och dom gjorde tydligen någonting så att "nätet" fungerar nu igen. Det var ju nämligen precis en vecka sedan det var "strul" med vårt bredband tidigare. Nu får vi hoppas att det skall fungera bättre.

 
Tony är just nu uppe i Gillesnäs och hjälper min syster och hennes man med lite olika saker. Dom behövde ha lite hjälp med att kolla vad det är för fel på deras bevattning från sjön och sedan var det nåt "telefonjack" som skulle flyttas. Jag hade funderingar på att följa med upp dit, men jag är så trött idag, så jag beslutade mig för att stanna hemma i stället. Ikväll har jag tänkt mig att kolla på den där filmen som jag inte kunde se igår kväll.Idag infaller "Sommarsolståndet" som markerar årets längsta dag och kortaste natt.


Delar en fin dikt här som passar så bra just denna dag:

Juninatten

Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen.


Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de ha mörknat
spegla morgonsolens lågor.


Juni natt blir aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Slöjlikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort på ljusa hav.
- Harry Martinson -














Kram




Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar