fredag 7 augusti 2009

Lena Nyman fick priset!

Efter att ha tagit mina smärtstillande mediciner och fått lite sömn så har jag orkat göra lite här hemma. Plockat undan lite har jag gjort och tvättmaskinen är igång, snart är det dags att hänga ut tvätten, skall köra några maskiner tvätt till idag. 

bild3

Som jag skrev i söndagens blogg så var det i söndags 43_smiley_m_guitar_og_hjerte_aniCornelisdagen som varje år anordnas av   
Cornelis Vreeswijksällskapet. I år gick Cornelis Vreeswijk-stipendiet på 350.000 kronor till den fantastiska skådespelerskan Lena Nyman.

noter_1153135254_3750828

Här kommer artikel och foto hämtad från DN.se

Uppkäftig Söderböna fick Cornelisstipendiet
Publicerat 2009-08-02 19:31 Lena Nyman får årets Cornelis Vreeswijk-stipendium, utdelat av Silas Bäckström (med mikrofonen i handen).Foto: Lars Epstein Skådespelerskan Lena Nyman fick på söndagen ta emot Cornelisstipendiet.

Lena Nyman, 65, kom in på Mosebackes scen i rullstol och tog emot årets Cornelis Vreeswijk-stipendiet på 350.000 kronor. När de långa välkomstapplåderna från den tusenhövdade publiken på Södermalm i Stockholm tonat ut sade skådespelerskan, märkt av sjukdom, påtagligt rörd:

Tänk att man skulle bli så gammal att man skulle få uppleva det här. Det trodde man aldrig, att få en klapp på axeln av Cornelis när man röjt nästan klart.

När hon lämnade scenen med blomsterkvast och Cornelisstatyett fick hon en kyss av Tommy Körberg som lovade att sjunga för henne. Hon uppmanade publiken att tänka på Cornelis hela kvällen, denna Cornelisdag med mängder av trubadurer som avlöste varann hela dagen på ett soldränkt Mosebacke.

I juryns motivering framhålls Lena Nyman som en uppkäftig Söderböna som kan få Shakespeare att applådera i sin himmel, lika respektlös som oförutsägbar, en stadslolla och rövardrottning, en artist som i drygt fyrtio år kastat sig mellan scenens och vita dukens olika genrer.

Att hon också är folkkär bevisades av de djupa och långa applåderna.
Lars Epstein

Noter_2Noter_2Noter_2

Önskar Er alla en skön fredag!


ff1a0447
 
013 Nilla

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du har en sådan fin sida, så jag förstår att du lägger ner mycket arbete på den.
    Jag ser så sällan på TV, så jag vet inte ens vem Lena Nyman är, men jag känner ju igen namnet.
    Roligt när du tittar in till mig,jag blir så glad då.
    Jag önskar dig en riktigt skön helg!
    Kram från livsnjutare!

    SvaraRadera