onsdag 12 augusti 2009

Förr i världen var himmelen blå!

bloggOrPage_08324505_01034 Ikväll såg jag en hemsida om Barbro Hörberg, hon var en vacker och duktig människa som avled alldeles för ung i Cancer. Jag växte upp med hennes sånger, Barbro Hörberg dog 1976 när jag var 20 år, det var ju ingen artist som jag lyssnade överdrivet mycket på då, jag gick ju inte precis och köpte hennes skivor, (jag har köpt ganska mycket skivor genom mina år, förr var det naturligtvis EP- och LP-skivor och senare har jag köpt ganska mycket CD-skivor). Jag kommer i alla fall ihåg att jag reagerade  på att hon dog så ung i cancer. När jag ikväll hittade denna hemsida om Barbro kom jag på att tyckte så mycket om hennes låt som hette:  “Förr i världen var himmelen blå”.

Jag sökte på Youtube och fann naturligtvis flera inspelningar av denna låt, egentligen skulle det nog varit en inspelning med Barbro själv, men här väljer jag att lägga ut en inspelning av Pernilla Wahlgren:

him(2) Änglars vingslag borde höras!

Gråt inte lilla ängel för du är i goda händer
Du gör gott överallt i alla världens länder
Så göm dig inte lilla ängel dina vingslag borde höras
En speciell dag för änglar borde införas 

Du finns i många hjärtan och du inger en tro
Att kärleken kommer att kunna ta sig över avgrundens bro
En dräkt av mjukaste och vitaste som snö, bär du stolt
Hjärtat slår snabbare i din närvaro och några frivolt

Själen försöker att få dig att stanna utan strid
Så flyg iväg lilla ängel vi ska bistå dig alltid
Inget svek utan en stor tro att du kan hjälpa alla
Om det så ska bli att själen får extrainkalla

Så le lilla ängel för då ser vi din mjuka skönhet
Du breder ut dina vingar skyddar oss så diskret
Låt himlen få höra din röst den är så mjuk och klar
Torka dina tårar och för oss är du helt underbar

Bo Grapenskog

bloggOrPage_38887576E-02_18456

bloggOrPage_086749231_152141 Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar