lördag 31 januari 2009

Blekinge i mitt hjärta

blogg_181251
Tidigare i veckan började jag gå igenom en del böcker som jag samlat på mig. En del av böckerna har jag rensat ut och slängt eftersom dom var i så dåligt skick, några böcker skall jag försöka att sälja på Tradera och en del vill jag verkligen behålla. Det var rätt kul faktiskt jag hittade min fars gamla “Lärobok i kristendom”. Den vill jag behålla även om den knappt håller ihop och nästan alla bladen är lösa. Den har ju varit med några årskurser, i alla fall 5 av de 12 syskonen har haft samma bok, det kunde jag se eftersom de här 5 syskonen har skrivit sina namn på insidan av pärmen.
251px-Blekinge_vapen_svg ek Bildkälla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Blekinge_vapen.svg
Jag hittade också en fin bok som heter: “BLEKINGE i litteraturen” och i den boken finns det en fin dikt som heter just “Blekinge”, denna dikt är skriven av Pehr Thomasson (1818-1883). Pehr Thomasson föddes i Jämshögs socken och var av bondesläkt, han var först sysselsatt i jordbruket och blev sedan framgångsrik författare.

BLEKINGE Kungsljus - Blekinge

Här finns ett landskap i vår nord,
Som Blekinge vi kalla,
Det alldra skönaste på jord,
Hur prisets dom må falla,
Tror du det ej, kom hit och se
Hur allt i sommarns drägt syns le.

Så lång som ögat skönja kan
Hvad fägring prakt och under;
Som på en tafla om hvarann
Se kullar, dalar, lunder
I bländande förtrollning stå
Omfamnade af sjöar blå.

Se dessa täcka blomsterfält,
Der klara bäckar dansa,  ekoxe
Och bokeskogens gröna tält,
Som bergens toppar kransa.
Der sitta foglar på hvar gren
Och bada sig i solens sken.

Hör vattenfallets glada brus
Och luftens sångarskara
Och källans sorl och vindens sus,
Dem qvällens ekon svara
Det hela är ett eden likt,
På sång och vackra flickor rikt.

Vill med ett citat av Harry Martinson önska Er alla en fortsatt trevlig helg.

 blogg_113827

16_15_3 Mycket i livet måste vara lek för att levas. 16_15_3
- Harry Martinson -

Kram
Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar