tisdag 23 december 2008

Lille Julafton

 untitledkkk Hejsan kära vänner!untitledkkk

Vill önska Er alla en trevlig “Lille Julafton”. Här blir det lite julpyntande, har faktiskt inte julpyntat mycket i år, men idag skall jag ta fram lite saker till. Ikväll kommer dottern och svärsonen hit och då skall vi förbereda lite av maten inför morgondagen.christmas1919
“Lilla julafton, även lillejul och lillejulafton. Termen är känd första gången från 1775 i Skåne i Sverige”.
blogg_1859_thumb

“White Christmas” är en berömd julsång från USA, skriven av Irving Berlin 1940 och inspelad av Bing Crosby 1942. Den handlar om att mycket snö passar på julen. På engelska sjunger man om en person som befinner sig vid Los Angeles vid juletid och längtar norrut, på svenska sjunger man om en sjöman som längtar hem vid juletid.

På svenska heter sången “Jag drömmer om en jul hemma”. Oftast sjungs enbart refrängerna. 

Jag drömmer om en jul hemma,ist2_4043881-curly-christmas-bauble-and-stars_thumb[3]
där vintergatan slår sin bro
över tysta skogar och röda logar
i snön invid en frusen mo.

Jag drömmer om en jul hemma,
i alla fönster brinner ljus.
Fint och pyntat är varje hus.
Ja, jag längtar till en granskogs sus.

FIREPLACE_thumb[2]
hugs_thumb[1]
Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar