lördag 1 december 2018

Min längsta resa någonsin…

25310977_10155061357681129_5020315391432975602_oNu tänker jag skriva lite om den längsta resan jag någonsin gjort i livet. Jag kommer att lägga ut lite i taget eftersom det annars skulle bli “en hel bok”. Det var 2011 som jag skulle opereras för min lungsjukdom på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Jag var väldig dålig på hösten 2011 och sjukdomen förvärrades hela tiden så läkarna på Universitetssjukhuset i Lund ansåg att det bästa skulle vara en operation för att ta bort rester av gamla blodproppar i mina lungor. Dom skickade på hösten en remiss till Karolinska för operation. På den tiden fanns det bara 2 sjukhus i Skandinavien som genomförde denna stora operation, det var i Aarhus i Danmark och Karolinska sjukhuset i Stockholm. På tisdagen den 15 november ringde Birgitta Grape från Karolinska sjukhuset och sade att dom fått in ett återbud och att det fanns en tid för operation. Hon frågade mig om jag ville tacka jag till denna operationstid. Jag tyckte att det var lika bra att tacka ja till detta och på lördagen den 19 november begav vi oss iväg (Tony och jag) mot Stockholm. Grape sade att sjukhusvistelsen beräknades till max 4 veckor innan jag skulle komma hem igen. Hon tyckte ju också precis som jag att det var ju skönt för då skulle jag vara hemma till jul, men det blev ju lite annat än vad det var tänkt. Det är denna resa från operation och fram till att jag skrivs ut 4 månader senare som jag tänker beskriva här i min blogg.

Jag har ju själv inte så många minnen från dagen innan operationen och långt framåt eftersom jag sövdes ner i flera omgångar under tiden på Karolinska sjukhuset. På Karolinska låg jag även kopplad till ECMO (som är en sorts hjärt-lungmaskin), jag låg samtidigt i respirator och hade dialys dygnet runt. Under vårdtiden (ca 4 veckor) i Stockholm låg jag med andra ord i medicinsk koma och kunde i stort sett inte kommunicera med omvärlden så därför kommer det jag nu skall skriva i min blogg vara anteckningar som min man, mina barn samt sjukhuspersonal har gjort. Jag opererades i november 2011 och jag kunde för egen del inte använda dator eller telefon förrän i slutet av januari 2012. Då började jag så smått att läsa på datorn och telefonen men först i början av februari 2012 började jag använda Facebook igen. 

Fortsättning följer… 2665 (2)

Vill ni veta mer om min resa så följ min blogg!https://blankatorpet.blogspot.com/
2502[5] glitterfy7111057T719B810_5eff8_b4853c18_S

1 kommentar:

  1. Väldigt berörande men ändå spännande inlägg att få läsa. Jag ser fram emot att få läsa mer :) <3

    SvaraRadera