söndag 2 december 2018

Min längsta resa någonsin – De första dagarna…

Pulmonary_HypertensionIdag fortsätter jag berättelsen från gårdagens blogg om min längsta resa någonsin. Jag skriver detta mycket för min egen skull eftersom jag gärna vill ha alla anteckningar samlade från den tiden som jag inte själv har så många minnen från. Från operationsdagen och ett bra tag framåt så har jag inte så mycket egna minnen. 

Dagarna innan operationen!

Lördagen den 19 november 2011 begav vi oss (Tony och jag) iväg mot Stockholm eller rättare sagt till Farsta där vi skulle övernatta hos min väninna. På söndagen
den 20 november skrevs jag in på Thorax på Karolinska sjukhuset i Solna.

Min första statusuppdatering på Facebook söndagen den 20 november 2011:

Har varit i Stockholm eller rättare sagt Farsta, sedan igår kväll, snart så skall Tony och jag bege oss ut, skall handla lite innan vi beger oss vidare till Solna och Karolinska sjukhuset, skall infinna mig där senast kl. 18.00. Jag vet inte om jag kommer att ha tillgång till datorn där, men hoppas det...
Önskar Er alla en fortsatt fin söndag och en fin vecka framöver.
Kram
♥♥♥

Min mans statusuppdatering på Facebook söndagen den 20 november 2011.
Tony Hansen
20 november 2011 ·
Nu har den "långa resan" till ett nytt och bättre liv börjat. Bara att hoppas att allt går bra... Ha en fin söndag......

Red heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heart

På måndagen den 21 november 2011 var det dags för röntgen av lungpulsåder.

Min första statusuppdatering på Facebook måndagen den 21 november 2011:
Gunilla Nilla Hansen
21 november 2011 ·
Nu är jag tillbaka på avdelningen sedan ca 3 timmar, har fått ligga stilla tills för en liten stund sedan, men nu skall jag försöka vara uppe lite grand i alla fall, skall ta det lugnt nu, har precis pratat med en av läkarna som skall operera mig på onsdag, jag skall träffa honom i morgon igen, då skall vi bl.a gå igenom riskerna och fördelarna med den här stora operationen, och han poängterade att det är jag själv som avgör om jag skall opereras, men den här operationen är den bästa behandlingen som finns, mycket tankar snurrar runt just nu...

Min andra statusuppdatering på Facebook måndagen den 21 november 2011:
Har en ängel som vakar över mig här ovanför min säng på sjukhuset
clip_image001

Gunilla Nilla Hansentill Anette Hansen Persson
21 november 2011
·
Pappa skall vara med i morgon vid samtalet med läkaren/läkarna, älskar dig gumman o Christer med, kramar

På tisdagen den 22 november var det så dags för röntgen av kranskärl.

Anette Hansen Persson till Gunilla Nilla Hansen
22 november 2011 ·
Pratade precis med pappa, blev inte så länge eftersom han skulle få i sig lite mat! Jag älskar dig!

Red heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heartRed heart

Operationsdagen och framåt! Red heart

Tony Hansen
23 november 2011 ·
Alla förberedelser är nu gjorda, och operationen skall fortgå under dagen... Bara att invänta läkarnas svar... Dom skall ringa så fort det är klart...

Anette Hansen Persson
23 november 2011 ·
Mammas 8 timmar långa operation är nu klar och allt har gått som förväntat... Nu skall hon ligga kvar i respirator tills i morgon, så får vi se vad läkarna säger då…

T
ony Hansen
25 november 2011 ·
Vänta, vänta, vänta... Man blir snart tokig... Vill ju se att det går framåt...

Tony Hansen
25 november 2011 ·
Läkarteamet har beslutat att låta Gunilla ligga kvar i respiratorn över helgen. Detta för att låta henne vila, eftersom hennes värden under natten till i dag var lite svängande, och jag kan tänka mig att både Gunilla och läkarteamet också behöver vila ut, och ta nya tag nästa vecka..

Tony Hansen
27 november 2011 ·
YESSSSSS... Äntligen rör det lite på sig. Har precis pratat med sjukhuset, och skall åka dit vid 15-tiden i dag, när dom skall göra ett försök väcka henne en liten stund. Håll nu alla tummar ni har för att det går bra...

Tony Hansen
27 november 2011 ·
Nu har jag varit hos Gunilla i dag, och hon har varit vaken i 4 timmar. Dock fortfarande så groggy efter all anestesi och morfin, att hon bara svagt reagerade på sitt namn, men jag kände att hon försökte reagera... Det är ett stort framsteg, och nu när hon "kommer överens" med maskineriet kommer hon att bli väckt varje dag nu framöver.. Jag känner mig SÅÅÅÅÅÅÅÅ glad


Tony Hansen
28 november 2011 ·
Har hälsat på Gunilla nu i kvällningen, och den sköterska som jobbade i kväll var helt underbar. Gunilla var fortfarande utan anestesi, och var mycket mer vaken än i går. Hon förstod allt jag sagde till henne, och på frågan om jag skulle hälsa till alla er här på Facebook, kom svaret direkt.. Ett stort nickande från Gunilla, så härmed hälsar hon till er alla (ingen nämnd och ingen glömt) men gäller alla er som finns här med stöd till oss.. Kram på er

Tony Hansen
29 november 2011 ·
Nyss hemkommen från sjukhuset, där jag i dag, förutom att hälsa på Gunilla, också fick ett samtal med två av hennes läkare. Allt går framåt som det skall, även om det kanske går lite saktare än beräknat. Om allt håller sig lika stabilt som det gjort dessa två dagar, kommer ett försök att ta bort hjärt/lungmaskinen denna veckan. Jag håller tummarna nu, för att detta skall lyckas bra, för då har vi kommit långt. Dock sade dom att vi inte fick bli ledsna om det inte lyckas första gången..Det är i så fall bara fråga om tid, innan man kan göra det för gott... Hoppas nu bara...

Tony Hansen
30 november 2011 ·
Ännu en lång dag till ända.. och allt verkar lugnt.. Planerna på att koppla bort maskineriet verkar gå efter planerna, och sköterskorna har redan ställt om medicineringen så dom är redo ifall läkarna bestämmer sig för i morgon..
En sak har jag sett i dag, och det är att dom minskat reellt på morfinen Gunilla fått. Från att det var 2,5 milligram/timme i måndags till bara 0,5 milligram/timme nu, och jag frågade Gunilla om hon kände några smärtor efter detta, men det gör hon inte alls.
I dag lyfte hon till o med armen och flyttade den närmre min, och tog min hand i sin.
Vad glad jag blev... Jag märker ju också hur mycket hon hon skulle vilja prata, men jag sa att vi får ta igen det sen... (hmmm kanske
Christer har rätt… Hon KAN inte vara tyst) clip_image007Bara att vara lugn nu, hoppas lite, och se vad morgondagen har att ge…

Tony Hansen
1 december 2011 ·
Har precis varit i kontakt med sjukhuset, och dom kommer nu försöka dra ner på hjärt/lungmaskinen… Om alla värden kommer hålla sig, kommer dom att ta bort slangarna i eftermiddag, och vi har då kommit en bit närmre det resultat som vi väntar på... Nämligen att Gunilla blir frisk... Svaret på testet vet jag fram åt eftermiddagen, så åter tid att hålla alla tummar vi har...
Tony Hansen
1 december 2011 ·
Har precis ringt till sjukhuset, och fått det glädjande beskedet att Gunilla just nu är inne på operation, för att ta bort slangarna till hjärt/lungmaskinen. Testet i dag visade kanske inte dom allra bästa värdena, men ändå så pass bra att man valt att koppla bort maskinen, och låta kroppen få "träna upp" lungorna själv. Skall ringa igen om ett par timmar, så får vi höra hur hon mår...
Tony Hansen
1 december 2011 ·
Gunillas läkare ringde för några minuter sen och berättade att det tyvärr inte gick att ta bort maskinen ändå, då man på operationen upptäckte att hennes syresättning sakta började sjunka, och därför tog det säkra framför det osäkra, och låta henne få ha den kvar över helgen… Ett litet bakslag, men som sagt, så hade dom berättat att det var ett litet test, och att vi inte skulle bli oroliga om det inte gick ännu. Ett par dagars vila till, tror han kommer göra susen...

2665I fortsättningen kommer jag att skriva minnena i bloggen dag för dag så att det inte blir så mycket text som idag.
Fortsättning följer…2665
230455_347711945323430_612841875_n




glitterfy7111057T719B81 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar