söndag 21 september 2008

Äppelplockning

Hej vänner!


Idag kom dottern och hennes sambo hit och Dom hjälpte mig att plocka ner äpplen medans gubben körde runt med gräsklipparen. Vi har så mycket äppel i år, det är synd att man inte kan plocka ner alla och förvara dom över vintern. Vi har flera olika sorter men Dom vi plockade var "Gravensteiner". Dessa äpplen är saftiga och helt underbart goda enligt mig.

Vi har också ett vinteräppel som heter "Belle de Booskoop", men de här äpplena har vi aldrig plockat ner, dom har fått bli mat till de vilda djuren. Enligt många så skall dessa äppel också vara jättegoda, men jag tror inte dom är ätbara förrän långt fram på vintern, och vi har aldrig haft någon plats till förvaring. Utöver dessa två äppelsorter finns det ytterligare 2 äppelträd, men tyvärr vet jag ej namnet på dessa sorter. Det ena trädet har röda äpplen som också är goda och det andra trädet har gula äppel som är goda, tyvärr har trädet med de gula äpplena murknat och måste kapas ner, det ligger ner på marken nu men bär ändå en del frukt.

Vi har bott här i huset nu i 23 år och det är längesen det fanns så mycket äppel. Huset är 60 år gammalt och jag skulle tippa på att äppelträden är lika gamla.

Nej nu ska jag inte tjöta mer utan gå och lägga mig.


Ta det lugnt i morgon, det är måndag!!


Kram Nilla

1 kommentar:

  1. Man vaknar ju i alla fall om man kör ner handen i brödrosten :)

    SvaraRadera