onsdag 16 januari 2019

Min längsta resa någonsin – Slutet av 2011 och början av 2012

0_46798_9eaf08c7_XXLI inlägget den 26 december hade vi kommit till julafton 2011 och var på väg mot nyåret 2012. Jag låg fortfarande kvar på intensiven på Blekingesjukhuset i Karlskrona sedan den 21 december. På nyårsafton den 31 december 2011 började mina värden bli lite bättre och jag förflyttades till Hjärtintensiven på samma sjukhus. Jag hade fortfarande dialys och var till stor del sängliggande. Jag kunde sitta upp i en stol emellanåt men mina ben bar mig fortfarande inte. Jag kunde röra armarna lite grann men jag behövde fortfarande matas eftersom jag inte kunde få upp armarna tillräckligt för att äta själv och jag hade varken någon motorik eller kraft i mina armar och händer. Förutom matandet så behövde jag fortfarande hjälp med mina toabesök och min personliga hygien.

Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]

20190104_184011

20190104_184030Tony Hansen
29 december 2011 ·

Var hos Gunilla i går, och nu har dom tagit bort halskanylen, så hon kunde börja prata.. :-) Vad skönt det var att få höra henne "gnälla" lite igen... Hon fick också komma upp och sitta i en stol en liten stund.. Jag var bara såååå lycklig, och nu kommer jag och Christian att bege oss dit, efter som hon skall träffa sjukgymnast och arbetsterapeaut, för att prata om den fortsatta behandlingen av henne...
Önskar er alla en riktigt fin dag, trots allt blåsande...

Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]

Tony Hansen
30 december 2011 ·

Dagens besök på sjukhuset gav lite ljuspunkter.. Gunilla har nu provsuttit en rullstol, som hon kommer ha under sin konvalescens.. Hon satt nästan en halvtimme i rullstolen, innan det var dax att få vila igen i sängen, och visst märktes det att hon blev trött av det, men ändå taggad att snart få sitta i den, och kunna börja förflytta sig...
Vad som också var bra, var att hon nu fick ha sin mobiltelefon inkopplat, så hon kan träna sina rörelser genom att bl.a. scrolla lite på FB.. Dock märkte vi att det var svårt för henne, så vi skall försöka med hennes bärbara dator istället... Sjukgymnasten såg det som en sporre att träna upp finmotoriken, och var väldigt positiv till det..
I morgon kommer jag inte köra dit, då jag vet hon efter omständigheterna mår bra, och att hon dessutom skall ha dialys, vilket bara tröttar ut henne, och hon ändå inte vill att jag då bara skall sitta där.. Så i morgon blir det till att koppla av riktigt ordentligt, och försöka ladda batterierna till fullo igen...
Nästa besök blir på lördag (Nyårsafton) och då skall vi "fira" lite tillsammans...
Till sist skall jag nu skicka en hälsning till Er alla här på FB.. Inte från mig, men på "order" från Gunilla...
Godnatt alla ni "goa" människor som bara finns här bland oss...

Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]

Tony Hansen
31 december 2011 ·

Lite nytt inför årsskiftet..
Jag och
Christian var hos Gunilla i dag för att önska henne ett gott nytt år.. På väg dit fick jag telefon från sjukhuset, och jag fick nästan hjärtat ända upp i halsgropen.. Karlskrona Lasarett är ju inte precis dom som ringer på skoj till mig, men jag kunde lugna ner mig efter att hört att dom flyttat in henne på hjärtintensiven istället, för att akuten behövde lediga platser.. Det var ju bra, då det är betydligt lugnare där, och Gunilla verkade trivas lite bättre där.. Hon berättade också att hon träffade den läkare från Karlshamn (Carl Thorsén) som startade hela hennes utredning genom att remittera henne till Lund från början... Han hade frågat lite om hon kunde tänka sig att få komma till Karlshamn, och det ville hon, om hon fick komma till ÖVA..(Lite ruter är det i henne nu..) Så han skulle kolla om det kunde ordnas... Det hade ju också varit skönt för oss, och slippa köra så långt...
Vi pratade också med Gunilla om det där med besök och sånt... Många har ju hört av sig om att få komma och hälsa på henne, men ännu så länge kan jag säga att hon själv berättar att hon definitivt inte orkar med besök ännu.. (Tror ju inte heller Intensiven är glad för en massa folk som kommer och går med hänsyn till infektionsrisken..)
Vi stannade inte så länge i dag, då vi märkte på henne att hon bara blev tröttare och tröttare mens vi var där. Det går ju upp och ner med orken, och hon sade faktiskt själv att vi gärna fick åka hem, så hon fick vila...
Innan vi gick lyfte hon upp handen, och gav oss en slängkyss och vinkade.... Jag kände nästan en liten tår som var på väg, av både glädje och sorg... Konstigt vad känslor kan blandas ihop...
Gott nytt år på er, så ses och hörs vi nästa år..........

20190104_184051

20190104_184102

20190104_184119b

20190104_184132BBBB

Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]
Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]

Ja, så blev det 2012 och jag låg fortfarande kvar på Hjärtintensiven på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Jag fick fortfarande dialys och väntade på att mina njurar skulle börja fungera ordentligt så att jag kunde slippa dialysen. Läkarna hade lovat mig att när njurarna började fungera
ordentligt utan dialys så skulle jag bli förflyttad till ÖVA på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Detta var verkligen något jag längtade efter så att det blev närmare för familjen att besöka mig.
  
Tony Hansen
9 januari 2012 ·

Jag har precis fått veta att dom planerar att flytta Gunilla från Karlskrona till ÖVA i Karlshamn i morgon.. Skönt att i så fall inte längre behöva lägga så mycket tid, och pengar på att ligga ute på vägarna, utan kan ge mycket mer tid och stöd till henne..
Hon har suttit på sängkanten en liten stund i dag, och det gick ganska bra, enligt sjukgymnasterna. Gunilla själv känner att hon blir väldigt trött vid minsta ansträngning hon gör, så efter middagen hade hon tänkt vila lite. men icke.. Då kom dialysläkaren, och hon trodde hon skulle få dialys i dag med.. Han ville dock bara tala om att njurproven visade att det skulle klara sig utan, så dom skulle bara ta bort slangarna hon hade kvar... Eftersom det då inte skall finnas mer som kräver att hon är kvar i K-krona, diskuterades flytten...
Tony Hansen
10 januari 2012 ·

Då kom det... Karlshamn är kontaktat, och det är så gott som klart med flytten... Det känns helt underbart och veta att jag kommer ha så nära, men som man säger... Inget gott utan det för något mer med sig.. Gunillas ben har ju blivit svullet och rött, så i dag har hon fått antibiotika igen.. En läkare från infektion, har tittat på det, och med 99% säkerhet, är det en ny rosfeber.. Hon har ju haft lite sår på foten, så jag har nästan bara väntat på det.. Nu kommer kampen om hennes fotvård åter komma fram i rampljuset, och denna gången kommer jag inte ge mig.. Sköter man inte ett sår på hennes fot, och med den grundsjukdom hon har i benet, kommer rosfebern som ett brev på posten, och nu har dom fått erfara det till o med på intensiven...
Jag kommer nu kämpa för alla hennes rättigheter till den vård hon även i fortsättningen kommer behöva, och detta med all hjälp och stöd från våra vänner här på FB, men också med alla andra medel... Det kommer behövas nu, när Landstinget skall spara på allt..
Ha en fin dag.. så hörs vi snart här igen...

15965828_10154170796231129_2267884889529068045_n

Heart_Emoticon_thumb[1]Heart_Emoticon_thumb[3]Heart_Emoticon_thumb[4]Heart_Emoticon_thumb[5]Heart_Emoticon_thumb[6]Heart_Emoticon_thumb[7]Heart_Emoticon_thumb[8]Heart_Emoticon_thumb[9]Heart_Emoticon_thumb[10]Heart_Emoticon_thumb[11]Heart_Emoticon_thumb[12]Heart_Emoticon_thumb[13]Heart_Emoticon_thumb[14]Heart_Emoticon_thumb[15]Heart_Emoticon_thumb[16]

Tony Hansen
13 januari 2012 ·

Skall strax bege mig till sjukhuset i Karlshamn.. Jag fick lite information för en stund sedan, och allt ser bra ut... Hon hade pratat med sin läkare om att få komma till öronläkaren, då hon ända sen dom tog bort halskanylen, har hört ganska dåligt, och en remiss dit är skickat.. Inget gott utan att..... eller vad är det man brukar säga.. Bara att hoppas på det bästa.
I övrigt går det framåt, andningen funkar bra, efter förhållandet, och hon klarar stunder utan syrgas nu.. Det kanske kan bli så att hon snart får flyttas till Rehab-avdelningen för uppträning där några veckor....... men det får ta den tid det tar... Inte mer med det...
Ha en fin dag... solen skiner ju, och då blir man ju alltid lite gladare...


hjärta-symbol[3] Fortsättning följer…IMG_2653









glitterfy7115353T383B81[2]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar