onsdag 16 april 2014

Dymmelonsdag!

2741042dp69295dgu

Så börjar Påskhelgen att närma sig…
paaskeliljesaa-er-det-paaske-aeg

I morgon är det helgdag både i Norge och Sverige. Många svenskar som arbetar går nog hem lite tidigare imorgon eftersom det sen är helgdag på fredag här. Jag vill skicka en tanke och en hälsning till alla som jobbar och tar hand om alla sjuka och gamla under helgen och alla andra som måste jobba för att allt skall fungera här i vårt samhälle.

                      ,,,,,

Idag är det så det som i stilla veckan har kallats Dymmelonsdag, efter seden att inför påsken byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en av trä, en så kallad ”dymmel”. Under skärtorsdag, långfredag och påskafton får därmed klockan en något dovare klang än vanligt. Under Påskdagens gudstjänst, då man firar Jesu uppståndelse, är  metallkläppen tillbaka, och klockan kan ljuda med full klang igen.

3266709eynnfvcu5b

Här hos oss är det strålande sol idag och ca 13 grader varmt, det känns härligt,blogg_211859 blogg_11841hade bara hoppats på att vara lite piggare än jag är. Idag har jag sovit bort halva dagen, men förhoppningsvis så skall jag bli piggare snart eftersom jag fick min B12spruta igår. Jag hoppas att det rättar till sig snart.

3259471ipqwochpab

Nu skall jag fixa lite härinne, sen när Tony kommer hem så skall vi troligtvis rensa och fixa iordning lite på altanen så att vi kan sitta där i Påskhelgen. Jag har kollat öppettiderna på Miljöstationen nere i Sölve och det är öppet till kl. 16.00 i morgon så vi kanske kan köra iväg med lite skräp10_1_136[2][5] då, så vi blir av med det också innan helgen.

3482123q2gjuyalxl

3460013fofaf4a78nKram2051045r4e819m4qr[3]

NillaPåskblommor - bukett[2]preview.k

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar