söndag 3 december 2017

Tittar in här igen…

17770a58Hejsan version-f90da809cf39792702550b5c2013279f 

Har blivit väldigt dåligt med bloggandet på sista tiden så det är väl dags för ett blogginlägg igen så att mina läsare vet att jag lever Smile with tongue out

Jag har ju inte skrivit här sedan dagen innan det var dags för min “årliga besiktning” på Universitetssjukhuset i Lund så jag uppdaterar lite här om detta besök.

Onsdagen den 22:e november hade jag tid på Hjärtmottagningen vid Universitetssjukhuset i Lund. Tony och jag begav oss iväg tidigt eftersom jag skulle infinna mig på Hjärtmottagningen redan kl. 08:15 för diverse undersökningar. Först blev det hjärtkateterisering, därefter var det dags för ultraljud på hjärta och lungor, avslutningsvis blev det 6-minuters gångtest.

Efter undersökningarna fikade Tony och jag i Bistron på sjukhuset, efter det var det dags för att ta ett EKG och avslutningsvis fick vi träffa min läkare för att höra resultaten från undersökningarna.

Jag fick veta att mitt höga tryck i lunkretsloppet hade ökat lite grann (kanske inte så bra, men kan ligga inom felmarginalerna tyckte min läkare). Trycket i lungkretsloppet skall på en frisk människa ligga mellan 20-25 mmHg. Mitt ligger nu i dagsläget på
56 mmHg, därav min dåliga andning. Min högra hjärthalva var måttligt ansträngd (förra året var den uttalat ansträngd) och hjärtat pumpade lite bättre än förra året. Jag är nöjd med resultaten och läget är alltså ganska stabilt från förra årets undersökningar. I framtiden blir det eventuellt ett byte till några andra mediciner som ska kunna göra att jag får det lite bättre med andningen. 

version-a83b932486a30ccd3e5f3b608799eca9

På torsdagen var jag ganska trött efter undersökningarna så det blev till att ta det lugnt. Anette och Alva var inom här. Tony hjälpte Anette med att byta till vinterdäck på den ena bilen och sedan blev det fika innan Anette och Alva begav sig hem.

green-divider-hi

Förra fredagen var jag och Tony hemma här och fixade lite. På kvällen ringde Christer som hade blivit ståeende med sin bil i Kylinge. Tony fick åka upp för att byta några delar på bilen men tyvärr så hjälpte det inte bara med att byta dessa delar utan Christer fick ställa bilen här och sedan få skjuts hem till Kyrkhult av Amanda och Christian.

Ja, så blev det då även bilreparationer under större delen av lördagen. Anette, Christer och Alva kom hit på eftermiddagen för att börja reparera bilen. Dom höll på med bilen långt ut på kvällen så vi bestämde oss för att äta pizza och Anette körde in till stan där hon hämtade pizza till oss allihop.

På söndagen blev det mest “slappande” för både mig och Tony.

version-a83b932486a30ccd3e5f3b608799eca9[9]

I måndags var det sen dags för mig att ta ett nytt PK-prov igen så på eftermiddagen körde Tony och jag in till Vårdcentralen. När jag var klar på Vårdcentralen blev det därefter en tur till Bromölla för att handla lite.

På tisdagen var vi hemma hela dagen och ordnade med diverse grejer.

I onsdags var Tony iväg och körde lite ärenden åt en man som bor i Sölvesborg så jag hade “egentid” här hemma.

I torsdags blev det till att vara hemma här och fixa igen.

I fredags fixade vi en del här hemma på dagen och på kvällen var vi bjudna till Christian och Amanda för en överraskning.

Det blev lite god mat där och sedan till fikat hade dom köpt en tårta. Denna tårta var lite speciell eftersom när man skar i den så skulle grädden inne i tårtan visa könet på deras väntande barn. Vi visste innan att dom väntade barn, men dom hade sagt att dom inte fått reda på könet så detta blev verkligen en överraskning. Jag fick den stora äran att skära först och grädden var blå. baby_1f476Vi ser verkligen framemot att bli farföräldrar. Vår dotter har ju ett barn (en dotter) så mormor och morfar har vi kunnat titulera oss sedan 2012, men nu skall vi alltså bli farmor och farfar till en liten gosse också. Red heart

Igår var Christian, Anette, Christer och Alva här eftersom både Christian och Christer skulle fixa med deras bilar. Alva sov över här och Anette & Christer kom hit ganska tidigt idag. Tony har hjälpt Christer med en del bilreparationer inför ombesiktningen. Dom blev klara med dessa reparationer idag så nu kan Anette eller Christer köra in och besiktiga bilen vilken dag som helst.

Jag har legat till sängs idag eftersom hela kroppen har gjort “uppror”. Min mage har varit helt “kass” och smärtorna i benet har inte heller varit nådiga. Nu hoppas jag på att kunna må bättre i morgon eftersom jag tänkt mig att åka iväg och handla lite. Jag har hittat lite fina kläder i Lidls reklamblad som jag skulle vilja kolla på.

2ad06656
candle_1f56f.pngaÖnskar alla läsare en
fortsatt fin söndag & 1:a advent!

glitterfy0045319T470D30[2]a51fa3e6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar