tisdag 6 augusti 2019

Det tog knappt 2 månader…

NamnlösJapp! Nu har jag frikort på sjukvård igen efter knappt 2 månader. Idag har jag hunnit med en himla massa olika besök på Blekingesjukhuset i Karlshamn.

67872996_10156318160396129_7003657046209855488_n

Tony och jag körde ner till Blekingesjukhuset vid ett-tiden idag. Vi började med att gå till AK-mottagningen för att prata med en sköterska angående mitt INR-värde
(PK-värde). Jag har ju medicinerat med den blodförtunnande medicinen “Pradaxa” i lite mer än ett år men läkaren jag hade nu senast när jag var i Danmark och gjorde ballongvidgningarna tyckte att jag skulle byta till Waran igen eftersom det är den medicinen som legat till grund i forskningen vid dessa ballongvidgningar och därför vill dom gärna att jag tar Waran under behandlingarna. När vi var klara på
AK-mottagningen gick vi vidare till laboratoriet så dom kunde ta blodprovet och därefter var det så dags för ett besök på nästa mottagning som blev Lungmottagningen. Där fick jag prata med Kirsten (min sköterska) angående min mobila syrgasadapter. Displayen på min gamla adapter hade slocknat helt och på denna ska man kunna se hur många liter syrgas (oxygen) som man ställer in samt kvarvarande batteritid m.m. Den gamla adaptern har också lagt av när det har blivit för varmt i bilen. Kirsten tog emot den gamla adaptern och sedan fick jag en ny med mig. När vi ändå var på sjukhuset så besökte jag även Öronmottagningen för att få en tid angående mitt högra öra som läcker samt att jag har börjat höra sämre igen. Jag trodde att jag skulle fått en tid och kommit tillbaka en annan dag men läkaren hade en ledig tid så jag fick bara vänta en liten stund och sedan undersökte han mig. Han kollade i båda öronen och i det vänstra såg det bra ut men i höger öra fanns det vätska så han tog en odling för att se vad det är för bakterier och sedan rensade han ut vätskan. Nu skall jag använda Terracortril (örondroppar), sedan får vi se vad odlingen visar och om jag eventuellt skall byta droppar.

När jag var klar med alla besök på de olika mottagningarna  fick jag gå ner till Centralkassan vid huvudentrén och betala för läkarbesöket på Öronmottagningen. Ett läkarbesök kostar ju 300 kronor här i Region Blekinge, men idag behövde jag bara betala 100 kronor eftersom jag sedan hade nått maxgränsen för patientavgifter och fick därmed “frikort”. Det är kul att det fortfarande finns personer kvar på Blekingesjukhuset som känner igen mig efter tiden jag jobbade på Landstinget. Idag var det MayBritt (en tidigare arbetskamrat) som satt i kassan så det blev en pratstund med henne innan nästa patient kom och tog nummerlapp.201704091335233834_sbig3vvvv[18][8][4]_thumb[8][2]
Eftersom vi ändå var i Karlshamn idag så blev det också ett besök på 34:ans fynd. Där köpte jag ett snyggt halsband från Snö of Sweden samt en handsydd skinnväska. Det är en dam från Karlshamn som köper in gamla skinnvästar och skinnjackor och sedan syr hon om det till jättefina väskor.
67818143_10156318191241129_391895678197956608_n

Idag har Tony bokat vårt hotellrum på Zleep Hotel i Skejby inför vår ankomst på söndag. Vi åker redan på söndag eftersom jag skall läggas in på Hjerteavdelningen på Skejby sjukhus tidigt på måndag nästa vecka. Tony har också ringt IKEA angående leveransen av bänkskivor och vask till vår pågående köksrenovering eftersom det var tänkt att detta skulle levererats den 13 augusti men då befinner vi oss ju i Danmark så vi fick skjuta fram leveransen.

Så med andra ord har jag/vi fått en hel del uträttat idag, men kanske inte det vi egentligen hade tänkt från början.

33553544_1595236917259847_3110800265092005888_o

Nu skall vi slappa lite innan det är dags att börja med matlagningen. Ikväll har vi tänkt äta schnitzel med pommes frites och bearnaisesås.
Önskar alla läsare en jättefin kväll! 346360768
Wherever-You-Are-Whatever-Youre-Doing-Take-Good-Care-Always
Ses i morgon-84eda294
z4ba9399f9ddb0gggggggggggggggg_thumb[6]_thumb[2][3][3][2]1f48b (10)[3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar