söndag 14 augusti 2016

I Kristianstad diskriminerar man handikappade???!!!!!!

DSCN0086aSå här går det till i Kristianstad! Enligt mig diskriminerar man handikappade när en blomförsäljare få lov att ta upp hela handikapp-parkeringen utanför Rusta.
DSCN0083a
Min man ringde till Rustas kundtjänst som talade med personalen i butiken, dom hade tydligen gett tillstånd till detta. Den personen som min man pratade med tyckte att det var ingenting att bry sig om, det fanns ju så många andra parkeringar. Men inte skall väl de handikappade behöva ta andra parkeringar när det finns en handikapp-parkering. Polisen sa att dom inte kunde (ville) avhysa personen eftersom parkeringen ligger på privat mark. Vi fick tag i markägaren och det var ett företag med säte i Stockholm. Dom hade ingen aning om att dom ägde marken och verkade inte alls intresserade av att göra något åt detta.

Maken ringde sedan till Kvällsposten som skulle titta på ärendet, men vi har inte hört ett ljud därifrån heller. Jag tycker att det är väldigt dålig stil att inte någonting händer och att försäljaren  inte blir avhyst därifrån. Jag funderar på att anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen DO.
DSCN0080a
Idag har jag också läst på Polisens hemsida där det står att man måste söka tillstånd och få det beviljat av Polisen om man skall ha försäljning på offentlig plats, så då borde dom ju ha kollat var personen skulle stå och sälja sina varor. Man kan ju undra om han överhuvudtaget har något tillstånd att sälja varorna.

Nedan en länk till Polisen: https://polisen.se/Service/Tillstand/Anvandande-av-offentlig-plats/

Ibland undrar jag om vi nu för tiden lever i ett laglöst land!
Är det detta som kallas tillgänglighet 2016???
Sånt här gör mig riktigt
förbannad! DevilDevilDevil

Här nedan en länk till Boverkets hemsida angående strategin för funktionshinderspolitiken 2011-2016:

http://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/sa-planeras-sverige/nationella-mal-for-planering/funktionshinderpolitiken---tillganglighet/

Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar