måndag 11 april 2011

Dokumentär om Jim Svensson, “Den siste kustfiskaren”

 mondag_18277284
328289xzztdoxppc
Jag såg den här dokumentären och den berörde mig djupt!kustfiskare_fyra_500
Bild lånad från SVT, Foto: Per Anders Rudelius.

Hur skall han överleva med sitt lilla fiske? Ja, det är inte lätt för fiskaren Jim Svensson i Pukavik att överleva med sitt småskaliga fiske. Nu har han återigen haft påhälsning av vandaler som skurit sönder hans redskap, detta är för jävligt, hur kan folk hålla på så här, det måste vara personer som varken har nån kännedom om fiskar, fiskarnas fortplantning, och framför samvetet deras måste ju vara noll, i alla fall.

version-75c3fe412001255bc890a6dd8b825c04.htm  gadda

Jag känner många sportfiskare, men inte såna som gör sådana här saker som nu Jim har råkat ut för. De som jag känner ägnar sig åt fiske på metningstävlingar och dylikt, och jag har absolut inte något till övers för de s.k. ”sportfiskare” som vi såg i dokumentären ”Den siste kustfiskaren” som just handlade om Jim och hans fiske.

Till Er som inte har sett dokumentären så kan den fortfarande ses på SVT Play, där den finns att ses fram t.o.m imorgon den 12 april kl. 23.59, så passa på att se en mycket bra dokumentär, gjord av Per-Anders Rudelius från Karlshamn.

Här kan Ni läsa om dokumentären: http://svt.se/2.149955/1.2342002/den_siste_kustfiskaren

och på SVT Play kan Ni se filmen: http://svtplay.se/v/2354915/dokumentarfilm/den_siste_kustfiskaren?sb,p115254,3,f,-1

 Ö-vdde e0d2e937d7603402

Jag blir så arg! 

Det är så typiskt att “den lille mannen/den lilla människan” som har detta som sin försörjning och verkligen har ett genuint intresse av fisket, med så mycket kunskap om fisket och fiskarnas fortplantning skall drabbas av dessa vandaler.

yl0gg yl0gg yl0gg yl0gg

Nu i helgen har det hänt igen!!

Jims redskap har blivit sönderskurna i helgen! Enligt Blekingenytt så är helgens vandalism polisanmäld, och jag hoppas verkligen att de får tag i de personer som gjort detta, men tyvärr så får dom säkert inget straff  för det ändå, det är ju typiskt i vårt samhälle idag.

Nu hoppas jag att rättvisa skipas och att Jim får fiska ifred. Enligt nyheterna ikväll så skall Jims lilla båt också klassas som fartyg enligt de nya EU-reglerna. Vart är vi på väg egentligen??

Jag hoppas och tror att Jim har många på sin sida, och som ställer upp för honom, om inte så sätt Er in i vad fisket handlar om!

Vi vill väl alla ha den finaste fisken, och naturligtvis närproducerat, det är något som man tycker sig höra hela tiden i alla fall, men gäller det i verkligheten?!??

Upp till Kamp! 

För Jim Svensson i Pukavik och fisket
som han bedriver!

1612033jo5ykjz6jh 669138jd5pwxzwpn 

dfdff31  0002025D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar