onsdag 8 april 2020

Snart påsk och dags för ett blogginlägg!

20200408_133308Hejsan kära läsare! 6gtucwcr2js88dysfduuy7lm841x9stehpaques_gif26

Jag tänkte att jag skulle titta in här med ett litet blogginlägg. Det är ju snart en månad sedan jag bloggade, så det är väl på tiden att jag uppdaterar lite.

Mitt senaste blogginlägg var ju söndagen den 15 mars, så jag börjar väl att skriva ner lite vad som har hänt därefter.

Måndagen den 16 mars var jag kallad till ett läkarbesök på Lung- och allergimottagningen på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Där fick jag först träffa min syrgassköterska som tog ett blodgastest, därefter var det dags att träffa läkaren och då fick jag reda på att det var en liten förbättring från den tidigare mätningen. Jag pratade med honom om min trötthet och påtalade att min läkare på Universitetssjukhuset i Lund hade sett att mitt blodvärde var lågt och att detta skulle utredas. Förutom detta pratade jag med honom om mina problem med näsblod. Läkaren tyckte att jag skulle gå till laboratoriet för att kolla blodvärdet. Efter läkarbesöket gick jag vidare till laboratoriet för att ta både prov på HB samt ett PK-prov för att mäta INR-värdet. Läkaren skrev också en remiss till Öron- näs- halsmottagningen för att se om dom kunde göra något angående näsblodet.

När jag var klar på sjukhuset handlade vi lite på Lidl och Netto innan vi körde hemåt. På hemvägen blev jag uppringd av en sjuksköterska på AK-mottagningen som meddelade att mitt INR-värde var alldeles för högt (värdet var 4,1 och det skall ligga mellan 2,0-3,0), så hon sänkte min ordination på Waranmedicinering. 

  border-with-easter-chicks-2

Jag har inte varit i någon affär sedan den 16 mars på grund av Coronaviruset
(Covid-19). Jag tillhör ju riskgrupperna så jag får hålla mig hemma tills pandemin är över. Det går ganska bra att vara hemma men det tråkigaste är att jag inte kan träffa barnen med deras respektive samt barnbarnen.

    AHqSNOsPBux7iwsCebAHNt9pWTY

Fredagen den 20 mars ringde läkaren från Lung- och allergimottagningen och då fick jag reda på att mitt blodvärde samt järnvärde var ännu lägre än tidigare så det skulle han meddela min läkare på Thorax.

Måndagen den 23 mars var jag otroligt trött och jag fick lägga mig direkt efter frukosten. Jag orkade ingenting och kände mig helt svimfärdig så Tony ringde 1177 för att kolla vad vi skulle göra. Sjuksköterskan på 1177 tyckte att jag behövde åka med ambulans så därför kopplade hon vidare till 112 som skickade ut en ambulans för att hämta mig. Dom körde in mig till akutavdelningen på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Där togs en del prover och då visade det sig att blodvärdet var ännu lägre än veckan tidigare så jag blev inlagd. På måndagskvällen fick jag 2 påsar blod och på tisdagen fick jag 1 påse blod. Jag fick ligga kvar tills onsdagen den 25 mars och då fick jag en järntransfusion innan jag blev utskriven.

  border-with-easter-chicks-2

Tisdagen den 31 mars var det dags att ta ett nytt blodprov för att kolla blodvärdet så då körde Tony och jag ner till Blekingesjukhuset där dom tog detta prov på laboratoriet. När vi var klara på sjukhuset var Tony inom på Lidl och Netto för att handla en del. På eftermiddagen blev jag uppringd av en läkare från Lung- och allergimottagningen som sade att jag hade svarat bra på behandlingen med
blod- och järntransfusionerna och mitt blodvärde var uppe på 112. Läkaren sa också att jag skall ta ett nytt blodprov om ett par veckor för att kolla värdet igen, så nästa vecka är det dags för en ny provtagning.
 

    AHqSNOsPBux7iwsCebAHNt9pWTY[5]

Den här veckan började också med sjukhusbesök eftersom jag hade en tid i måndags till Hörselvården på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Då var det dags för utprovning av hörapparat och jag fick träffa en audionom som visade några modeller. Jag fick en ny tid nästa månad och då kommer jag att få hörapparaten med mig hem.

92343872_10156961264556129_8478447312694149120_oHörselvården ligger på Hälsovägen!

92828706_10156962696896129_3552420708116070400_o

För att minska risken för smittspridning av coronaviruset (covid-19) har Region Blekinge satt mottagningstält utanför ingången till akutmottagningen.

92811041_10156962379816129_7142993649377214464_o92360088_10156962379756129_177313820690087936_n

När vi körde hemåt skulle vi handla lite i Ronneby och då passade vi på att kolla hur det såg ut där Tony och jag hade vårt första gemensamma boende. När vi träffades gick vi båda på AMU-Center i Ronneby och vi bodde då i baracker som hörde till AMU-Center. I mars 1977 flyttade vi ihop i en liten lägenhet på Gamla Kallingevägen. Det är lägenheten längst ner till vänster i det här huset.

  border-with-easter-chicks-2

Igår var det dags att bege sig till Blekingesjukhuset i Karlshamn igen. Först hade jag ett läkarbesök på Öron- näs- halsmottagningen. Där fick jag träffa en läkare som kollade min näsa och jag fick lite tips på hur jag kan förebygga näsblod. När jag var klar där var jag inom på Ortopedtekniska avdelningen och lämnade lite skor som skall förbättras. Jag tog också ett nytt PK-prov på laboratoriet samt besökte Apoteket på sjukhuset.

    AHqSNOsPBux7iwsCebAHNt9pWTY[5]

Den här veckan har det varit ett underbart väder med solsken och det börjar kännas lite lättare med Coronakarantänen. Igår fixade Tony en del ute och jag satt i solskenet under några timmar. Idag har vi också varit ute lite på eftermiddagen men vi gick in för ett par timmar sedan och nu är Tony igång med matlagningen.7ef58a2c81ffbef5c0e4d0b2b027fa59

Önskar alla läsare en fin onsdag!

Ta väl hand om Er och varandra!

d0138f37

glitterfy7082803T627B81 0rmzbge0t5btenor[3]

c688dd5cglitterfy7082852T675B812c32195op8l

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar