måndag 1 juli 2019

Tillbaka igen!

33130972_1355218984579425_4524594600039415808_oSå är jag tillbaka med ett blogginlägg. Det blev inte så mycket bloggande förra veckan, men nu skall jag försöka komma igång igen.

I tisdags blev Tony och Christian klara med byte av taket på utbyggnaden uppe utanför det lilla rummet som dom började byta på måndagen. Jag trodde faktiskt att det skulle tagit lite längre tid men det tog bara 2 dagar att färdigställa detta inklusive rivandet av det gamla taket.
springfling_border__5_
I onsdags var jag och Tony ute en hel del. Tony fixade i ordning en del i trädgården och jag åkte runt en hel del med min elmoppe. Det har ju varit väldigt varmt i veckan så jag har inte mått så bra av denna värme, dels är det andningen som blir extra ansträngd och sedan har jag ju problem med benet där jag har min medfödda sjukdom (Klippel Trenaunay Syndrome). I onsdags efter att jag varit ute i ett par timmar så var benet enormt svullet och jag hade djävulska smärtor så jag fick ligga med benet i höjdläge på kvällen. Tyvärr så har det blivit så de flesta dagar, framåt eftermiddagarna är det i regel kört och då har det blivit sängläge. Det känns inget vidare att bara ligga men det finns inte så mycket andra alternativ när jag behöver ha benet högt upp.
65174989_10156227503461129_3815851977460416512_n
Så här svullet var mitt ben i onsdags när jag varit ute i solen.
Nedan följer en länk till Socialstyrelsens kunskapsdatabas om ovanliga diagnoser, där man kan läsa om Klippel Trenaunays syndrom:
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ovanliga-diagnoser/klippel-trenaunays-syndrom/
201704091335233834_sbig3vvvv[18][8][4]_thumb[8][2]
I torsdags var det också varmt men vi begav oss ändå iväg för att handla lite. Det blev en tur till Kristianstad där vi började med att besöka Erikshjälpen… där hittade vi för ovanlighetens skull lite grejer… efter detta begav vi oss till Rusta där jag brukar köpa hårspray, men tyvärr hade dom inte hårsprayen som jag brukar köpa. Jag köpte en annan hårspray som jag har provat men som jag inte är lika nöjd med så nu skall jag se om jag hittar den andra på nätet (alltså den som jag brukar använda. Vi besökte också lite andra affärer i Kristianstad och Bromölla innan vi begav oss hemåt.

Tony och jag hade 32-årig bröllopsdag i torsdags så vi hade tänkt att vi skulle ätit något gott på någon restaurang men vi hade ingen matlust eftersom det var så varmt. Jag hade också djävligt ont i värmen så det blev inte mycket till firande på denna dag, men det kommer förhoppningsvis dagar då jag kommer att må bättre.
springfling_border__5_
Jag försökte vara ute lite under fredagen, lördagen och söndagen men jag klarade tyvärr inte av att vara ute några längre stunder i värmen.
201704091335233834_sbig3vvvv[18][8][4]_thumb[8][2]
I morse var det lite svalare och det kändes bra för min del så jag kände mig lite piggare än jag gjort de senaste dagarna. Det var tur att jag mådde lite bättre idag för jag skulle ju upp ganska tidigt och göra mig klar inför läkarbesöket idag… idag var det nämligen dags för mitt återbesök på Öron-näs- halsmottagningen på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Jag fick först träffa läkaren som kollade i mina öron… dropparna som jag fick utskrivna vid förra besöket har hjälpt och det vätskar inte längre från örat… läkaren sade att det såg väldigt fint ut i båda öronen men att jag har ett hål på trumhinnan i vänster öra. När jag hade träffat läkaren gjordes ett hörseltest som visade att jag hörde ganska bra på höger öra men att hörseln är nedsatt på vänster öra och det beror troligtvis på att jag har hål på trumhinnan. Nu får vi hoppas på att hålet kan läka ihop så att jag kan höra bättre även på detta öra. Jag kommer att bli kallad till ett nytt återbesök om ca 4 månader.

När vi var klara på sjukhuset körde vi till Lidl för att handla lite, där köpte jag bl.a några fina T-shirts i olika färger. Tony var även inom på Jem och Fix för att handla lite grejer till vår vattenpump som lade av i lördags kväll. Det var sent i lördagskväll (klockan var säkert över 10) när Tony skulle vattna våra uteblommor som han märkte att vattenpumpen var kass. Vi hade en annan vattenpump stående så han bytte till denna… inget vidare att hålla på med detta på lördagskvällen men vi behövde ju ha vatten så det blev tyvärr jobb långt in på natten. Den nya vattenpumpen fungerade bra men det var några slangar som han behövde byta och det var dessa som han köpte på Jem & Fix idag. När vi kom hem i eftermiddags bytte han till de nya slangarna så nu fungerar vattenpumpen helt utan problem igen.

Nu är det snart dags att börja på vår middag som blir hamburgare med bröd.
springfling_border__5_
Önskar alla läsare en jättefin måndagskväll!2n1z4z
3c843228b
0_19088f_1e5499ce_orig[4]glitterfy7082852T675B81[5] 2c1147aab49fb9141d3369f626fc373a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar