onsdag 1 november 2017

Förra veckans bravader!

01ab73f5Tillbaka igen1[9]korgnallefl2cl26a_thumb
Hemma igen och vardagen har tagit vid.

I tisdags förra veckan kom Christer, Anette och Alva hit. Christer hade lite problem med sin bil så Tony och Christer fixade detta på eftermiddagen/kvällen. Det var tur att dom hade lite delar att ta från deras gamla bil som står här på tomten. När dom hade lagat bilen så blev det “hämtmat” för oss alla här innan Anette, Christer och Alva körde hem. När dom hade åkt så var det dags för mig och Tony att packa det sista som vi skulle ha med oss på vår resa till Uppsala.
925e6e71 (2)

På onsdagsmorgonen blev Tony och jag hämtade här av Blekingetrafiken som körde oss till Ronneby Airport för vidare flyg till Arlanda. På Arlanda blev vi sedan upphämtade av en Taxibil från Uppsala som körde oss till Hotell Scandic Nord i Uppsala. Där kunde vi ganska snart checka in och få vårt rum. Vi hade övervägt om vi skulle gå ut på stan och äta nåt men eftersom det verkade vara ganska långt till någon restaurang så bestämde vi oss för att äta på hotellet. Vi åt en jättegod lunch och sedan blev det bara till att “chilla” på rummet med lite TV-tittande samt att ladda inför torsdagens operation.

Klickbilder:
22791998_10154942409161129_7989962892188742404_o22769632_10154942595686129_7317274151770323877_o

På torsdagsmorgonen var det så dags för oss att ta en Taxi in till Akademiska sjukhuset. Det blev en ganska tidig morgon eftersom jag skulle infinna mig redan kl. 07:00 för operationsförberedelser. Vid ca kl. 08:00 kördes jag ner till operation och där fick jag träffa Per (den läkare som skulle göra ingreppet). Tyvärr så såg läkaren att det inte var helt tätt i den ven som dom stängt av tidigare så han fick sätta in ytterligare några coils för att det skall bli helt tätt där. Det var annars meningen att dom skulle gjort ett liknande ingrepp längre ner i låret men så blev det inte denna gång utan den operationen kommer att göras om några månader. Jag har fått förklarat för mig att den här venen som kallas “marginalven” eller “babyven/embryonalven”, den har alla barn när dom föds men sedan försvinner denna ven när barnet/babyn reser sig och börjar gå, men när man föds med sjukdomen som jag föddes med, Klippel-Trenaunay syndrom så finns denna ven kvar hos vissa med sjukdomen. Denna ven ställer till med en hel del problem och med åren förstoras marginalvenen, vilket gör att de normala djupa venerna i benet minskar i storlek och cirkulationen försämras. Små artärer tömmer sig då i marginalvenen för att kompensera för den dåliga cirkulationen, vilket gör venen vid och kraftigt förtjockad. Detta kan innebära att det utvecklas stora ytliga vener, blödningar, blodproppar och försämrat blodflöde tillbaka till hjärtat (venstas).
Operationen/ingreppet gick bra men tyvärr så började det “tokblöda” där dom hade gått in för att stänga av venen. Det blir ganska ofta problem med blödningar eftersom jag måste vara väldigt lättblödande för att inte få fler blodproppar.

Jag kom i alla fall upp till vårdavdelningen efter ingreppet och det var tänkt att jag skulle blivit utskriven lite senare på eftermiddagen och kunna åka ut till hotellet för övernattning där. Tyvärr så blödde det ännu mer så personalen hade ett väldigt besvär för att få stopp på blödningarna. Det tog ca 10 timmar innan blödningarna hade avstannat helt så jag fick inställa mig på att övernatta på sjukhuset och Tony fick åka själv ut till hotellet.
Klickbilder:22770011_10155043527677057_8773411950123997620_o
22792420_10154946725311129_814057901398175876_o
På fredagen var det ju i alla fall lugnt med blödningarna och annat så då kunde jag inställa mig på att resa hem. Tony kom till vårdavdelningen för att hämta mig och när jag var utskriven åkte jag i min rullstol ner för att vänta på taxin som tog oss till Arlanda. Det blev sedan flyg till Ronneby Airport och där blev vi hämtade av Blekingetrafiken för resan hem.

 
När vi kom hem så fixade Tony lite till oss att äta och i övrigt tog vi det bara lugnt innan det var läggdags.Transparent_Fall_Leaves_PNG_Picture
I lördags var det en ganska lugn dag för oss men vi var tvungna att åka iväg för att handla lite matvaror eftersom det var ganska tomt både i skafferiet och i kylen. När vi sedan kom hem så packade vi upp grejerna från resväskan och senare på kvällen var det dags för middag samt lite TV-tittande, vi ville ju inte missa “Så mycket bättre”.
20171028_201111


I söndags blev det en dag i hemmets lugna vrå.e4f66ff3
a8c6dfd6
I måndags var jag uppe ganska tidigt och när vi hade ätit frukost samt fixat lite här hemma blev det en tur till IKEA i Helsingborg. Vi hade tittat ut en byrå som vi skulle köpa och egentligen hade vi tänkt oss en tur till IKEA i Älmhult men eftersom byrån var slut där och dom inte skulle få in fler förrän den 5:e november (sista dagen när den är på “extrapris” ) så ville vi inte vänta utan det fick bli en tur ner till Helsingborg i stället. När vi varit inne på IKEA gick vi en runda inne på Väla Center och kollade lite. Innan vi var klara för hemfärd så fick det bli lite mat på McDonalds. Jag är egentligen inte så förtjust i att äta där, men för att slippa laga mat på kvällen fick det ändå bli så.
20171030_165035
Igår morse var jag på Mammografi på Blekingesjukhuset i Karlshamn och när jag var klar där så handlade vi lite frallor och sen körde vi hem. När vi kom hem åt vi vår frukost och sen började Tony att sätta ihop den nya byrån, under tiden fixade jag med lite annat här hemma. 
49f6dd3f
Idag har jag inte gjort nåt speciellt utan det har varit en lugn innedag! 1f341 (3)

155f7530Önskar alla läsare en fortsatt fin onsdag! 1f342
22090199_1805373942825658_4330687208520483620_n
Kram version-b2f97965d3dac3bdfcb63e958eaee77a_thumb version-0a2392c648fb73c12871504b532ea9ef 
Nilla 22815056_10154951344991129_4860477558639580017_n

1 kommentar:

  1. Vad mycket som hänt men så bra att det funkar med flyg, hotellrum och allt runtomkring. Ser att du också gillar Uno Svenningsson och hans tolkning. Jag har aldrig hört talas om den sjukdomen så nu får jag gå in och googla. Vad bra du förklarar sjukdomen. Vad trist att du fick en blödning. Vad skönt att du nu är hemma igen och härligt att ha sin man vid sin sida då det uppstår saker

    Vad jag blir nostalgisk då du nämner Väla. Jag har ju några kusiner i Skåne och vi har varit på Väla några gånger då jag besökt dom. Det var ett jättefint köpcentrum och nu har jag hört att det byggts ut ytterligare

    Vilka härliga bilder du har in dina inlägg

    Ha nu en skön helg
    kram
    Malin

    SvaraRadera