fredag 5 juni 2020

Jag vaknade blodig.

20200605_205335.jpgbbbJa, i natt vid 5-tiden vaknade jag av att håret var blött så jag började fundera på om jag verkligen varit så varm och svettats men när jag kollade så var det blod. Jag var ju på Universitetssjukhuset i Lund i onsdags och gjorde en hjärtkateterisering och det var från stället där dom stuckit mig i halsen som det blödde. Tony ringde till Vårdcentralen för att beställa en tid till mig men dom ville att jag först skulle ta kontakt med Hjärtmottagningen på Universitetssjukhuset i Lund för att kolla hur jag skulle göra så han ringde dit och vi fick lite råd om hur vi skulle få stopp på blödningen. Det blödde ju inte jättemycket men det sipprade lite blod hela tiden så vi fick sätta på en kompress och nytt plåster på såret och sedan tryckte jag ganska länge där så det slutade blöda. När allt detta var fixat åt vi frukost och sedan fick vi ge oss iväg till Blekingesjukhuset i Karlshamn så att jag kunde ta ett PK-prov för att kolla INR-värdet. Denna provtagning var planerad sedan tidigare eftersom jag fick ta både Warantabletter och Fragminsprutor inför hjärtkateteriseringen. Dagens provtagning gjordes för att kolla om jag kunde sluta med Fragminsprutorna och enbart ta Waran. Sjuksköterskan på AK-mottagningen ringde i eftermiddags och meddelade det nya
INR-värdet. Värdet låg på en bra nivå så idag behöver jag inte ta några sprutor och det är skönt att slippa det så jag inte är lika lättblödande som när jag tar både tabletter och sprutor.

Återbesök på Hjärtmottagningen!

Ja, som sagt så var jag i onsdags på mitt årliga återbesök på Hjärtmottagningen på Universitetssjukhuset i Lund. Tony och jag steg upp när klockan var ca 05:30 för att hinna fixa lite innan det var dags för oss att bege oss iväg till Lund. Vi körde härifrån när klockan var 06:30 eftersom jag skulle vara på plats klockan 08.15. När vi kom till Hjärtmottagningen anmälde jag mig först i receptionen och sedan satte jag mig att vänta tills en sköterska kom och hämtade mig för hjärtkateteriseringen. När denna undersökning var klar blev det ytterligare lite väntan innan det var dags för ett ultraljud av hjärta och lungor. Efter ultraljudet togs det ett EKG och sedan kom sjukgymnasten och hämtade mig för ett 6-minuters gångtest. När detta var klart gick jag ut till Bistron där Tony och jag åt lunch. Efter lunchen var det så dags att träffa läkaren. Jag har ju tyckt att jag känt mig betydligt bättre nu än förra året så det kändes spännande att få reda på resultaten och glädjande nog så var alla värden bättre än 2018 när jag senast var på Hjärtmottagningen och gjorde samma undersökningar som nu. Jag har ju fortfarande för högt tryck i lungkretsloppet men trycket var inte lika högt som vid förra undersökningen som gjordes 2018 och högerkammarfunktionen hade gått från att vara måttligt till uttalad sänkt till nu enbart måttligt sänkt samt att gångsträckan hade förbättrats från 285 till 332 meter. Provet för hjärtsvikt (Nt-ProBNP) visade också ett betydligt bättre resultat än tidigare.

hearts

Igår var både Tony och jag jättetrötta så vi orkade inte fixa så mycket här hemma utan vi bestämde oss för att åka iväg och handla lite i stället. Det blev lite shoppat på Erikshjälpen, ÖoB, Lidl, Maxi samt Netto innan vi körde vidare till Hornbach för att handla färg till vårt hus. Vi renoverade ju en del inomhus förra året så nu är det dags att ta utsidan av huset.

20200605_20531420200605_205458

De här fina pionerna köpte jag på Lidl i Kristianstad igår, de doftar helt underbart!

Idag regnade det rejält när vi var på sjukhuset men nu skiner solen så det är en fin kväll men det är inte så varmt så vi håller oss inne och tittar på någon TV-serie.

20200605_113753.jpg22

20200605_11373920200605_11375320200605_11381120200605_113820

Några foton som jag tog idag i trädgården efter att det hade regnat!

078-emoji-freeÖnskar alla läsare en fin kväll & Grattis till Danmark och alla danskar på grundlovsdagen! Dansk flagga 21[2]

Linjemeddanskaflaggor_thumb2[4][4]

13308706_1426418484052032_2028401401307704419_o

glitterfy7112422T996B81 9d484fb6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar